Do 7 lipca dopisz się do spisu wyborców

12 lipca odbędzie się druga tura wyborów prezydenckich. Jeśli tego dnia będziecie poza miejscem swojego zamieszkania, możecie dopisać się do spisu wyborców w miejscowości, w której akurat będziecie przebywać.

To, czego potrzebujecie, by zrobić to przez internet, to profil zaufany (PZ). Jeśli jeszcze go nie macie, założycie go w kilka chwil – także online. Sprawdźcie, jak to zrobić.

Jeśli macie już PZ i znacie adres, pod którym będziecie 12 lipca, wejdźcie na stronie www.gov.pl i tam wybierzcie e-usługę Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Oto kolejne kroki:

  • Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
  • Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
  • Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.

WAŻNE! Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV.

UWAGA! Z e-usługi możecie skorzystać do wtorku 7 lipca o godz. 23.59. Usługa jest bezpłatna.

Wniosek online, głos korespondencyjnie

Do 30 czerwca do godz. 23.59 możecie online zgłosić także chęć głosowania korespondencyjnego.

I tutaj także ważna informacja: jeśli w pierwszej turze, zagłosowaliście korespondencyjnie – przed druga turą nie musicie składać kolejnego wniosku. Pakiet wyborczy dostaniecie na ten sam adres, na który dostaliście pakiet z pierwszej tury. Jeśli jednak w pierwszej turze głosowaliście tradycyjnie, a w drugiej chcielibyście zagłosować korespondencyjnie, musicie to zgłosić 30 czerwca). Najszybciej jest złożyć wniosek online.

Oto jak to zrobić:

Pierwszy krok to wizyta na portalu www.GOV.pl. Będąc tam wybierzcie e-usługę Zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego dla osób głosujących w Polsce. A później:

  • Kliknij przycisk Zgłoś zamiar głosowania.
  • Zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem.
  • Sprawdź swoje dane. Podaj dane do kontaktu z urzędem: adres e-mail, numer telefonu (możesz podać obie dane albo jedną).

Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością i potrzebujesz nakładki Braille’a – zaznacz odpowiednie oświadczenia i dołącz swoje aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

  • Wybierz, w jaki sposób chcesz odebrać pakiet wyborczy.

Masz dwie możliwości:

  1. odbiór osobisty w urzędzie,
  2. przesyłkę na adres, który podasz w zgłoszeniu.
  • Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie.

Jeśli macie wątpliwości, skontaktujcie się ze swoim urzędem gminy.

  • Sprawdź zgłoszenie, podpisz je elektronicznie i wyślij. Potwierdzenie wysłania zgłoszenia otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (logowanie – prawy górny róg na www.GOV.pl)

Zarejestrowani

Ponownie można skorzystać także z e-usługi Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. To usługa, dzięki której na stałe zmienicie miejsce głosowania. Nie tylko na drugą turę, ale także na wszystkie kolejne wybory. Co ważne, jeśli koniecznie chcecie z niej skorzystać przed 12 lipca, musicie się spieszyć.

Wpis do rejestru wyborców nie następuje bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy.

Jeśli online chcecie wpisać się do rejestru wyborców, poza profilem zaufanym będziecie też potrzebować dodatkowych dokumentów. Skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce Waszego stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku.

Co może być takim dodatkowym dokumentem? Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane; umowa o pracę; karta mieszkańca, itp.

W związku z tym, że nie jest to usługa „automatyczna”, a decyzja administracyjna, macie mniej czasu na złożenie wniosku o dopisanie się do rejestru. E-usługa będzie czynna do niedzieli 5 lipca 2020 r. do godz. 23.59. Wszystko po to, by urzędnicy mieli czas na rozpatrzenie Waszego wniosku.

Ważne daty

Podsumowując – jeśli chcecie skorzystać e-usług wyborczych, zapamiętajcie te daty:

Artykuł Do 7 lipca dopisz się do spisu wyborców pochodzi z serwisu Pruszków.



Do 7 lipca dopisz się do spisu wyborców
Aktualności Pruszkowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *