Podsumowanie kampanii informacyjno – edukacyjnej z 2019

Kampania informacyjno – edukacyjna „PRUSZKÓW WALCZY O CZYSTE POWIETRZE” prowadzona na terenie Pruszkowa w 2019 roku ukierunkowana była na aktywizację społeczeństwa Pruszkowa oraz zwiększanie świadomości odnośnie wpływu stanu powietrza na zdrowie oraz możliwości oddziaływania każdego człowieka na czystość powietrza.

Organizacja Pikniku ekologicznego oraz EKOstoisko podczas imprez plenerowych cieszyły się dużym zainteresowaniem mieszkańców miasta, którzy chętnie brali udział w przygotowanych dla nich konkursach i warsztatach, a także wykorzystywali siłę własnych mięśni do wyprodukowania prądu  przy użyciu roweru. W ten sposób promowano także alternatywne sposoby produkcji energii. Podczas imprez promowano między innymi jak rozsądnie korzystać z komunikacji i transportu poprzez warsztaty wykorzystujące  i propagujące rower jako środek transportu przyjazny środowisku. Poprzez aktywną zabawę, warsztaty, pokazywanie przykładów i działań wskazano uczestnikom imprez  pozytywne i negatywne zachowania i postawy, które mają wpływ na ochronę powietrza, tzn. w jaki sposób nasze postępowanie wpływa  na zanieczyszczanie powietrza, ale również na jego ochronę.

Ochrona powietrza była również głównym tematem gry miejskiej „W dobrym klimacie”, zorganizowanej przez Miasto Pruszków podczas Pikniku ekologicznego w Parku Kościuszki w Pruszkowie. Zgrupowani w drużyny mieszkańcy, przechadzając się po wyznaczonym terenie, mieli do rozwiązania wiele zadań dotyczących niskiej emisji. Wśród nich było wskazanie roślin najlepiej oczyszczających powietrze, rozwiązanie quizu na temat powietrza, sprawdzenie za pomocą aplikacji aktualnego stanu jakości powietrza, a także wskazanie  czynników, które pomagają w dbaniu o czystość powietrza. Zadania zostały tak dobrane, by nie tylko sprawdzić wiedzę uczestników w zakresie niskiej emisji, ale by dowiedzieli się oni czegoś nowego. Każdy uczestnik gry otrzymał od Urzędu Miasta Pruszków pakiet materiałów edukacyjnych związanych z ochroną powietrza a nagrodę główną stanowił rower.

W ramach prowadzonej kampanii w przedszkolach publicznych na terenie miasta Pruszkowa wystawiono spektakl  o tematyce niskiej emisji, smogu i zanieczyszczeń powietrza „Czarownica Niska Emisja”. Najważniejsze tematy poruszone w przedstawieniu to – smog – przyczyny powstawania  i sposoby jego redukcji. Forma przedstawienia poprzez interakcję między aktorami i dziećmi stanowiła atrakcyjne źródło informacji w zakresie poruszonego tematu. Spektakl został wystawiony w 15 przedszkolach miejskich do których uczęszcza 1877 dzieci.

Ponadto dla dzieci uczęszczających do pruszkowskich przedszkoli miejskich zorganizowano konkurs plastyczny o tematyce związanej z ochroną powietrza ,,Czyste powietrze dla zdrowia najlepsze”. Celem konkursu było podniesienie świadomości ekologicznej oraz upowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony powietrza w najbliższym otoczeniu wśród przedszkolaków. Zadaniem konkursowym było wykonanie lapbooka, czyli edukacyjnej książki dotyczącej czystego powietrza oraz niskiej emisji. W konkursie zostały przyznane nagrody główne oraz nagrody dla wszystkich uczestników za udział w konkursie.

W ramach kampanii podjęto współpracę z placówkami oświatowymi w celu budowania świadomości o szkodliwym działaniu na zdrowie i otoczenie zanieczyszczeń zawartych w powietrzu jakim oddychamy (wskazywanie jakie to zanieczyszczenia, jak i gdzie powstają, jak można je rozpoznać w powietrzu oraz jak same dzieci wpływają na to, że te zanieczyszczenia powstają oraz jak niszczeje zieleń przez kwaśne deszcze). Do publicznych placówek oświatowych na terenie miasta przekazano materiały edukacyjne – w tym komiksy i bajki o przygodach Żbika Pruszka, bohatera kampanii edukacyjnej, realizowanej przez Miasto, książeczki z zagadkami i rebusami, gry planszowe i karciane związane z tematyką niskiej emisji w celu zachęcenia placówek do czynnych obchodów oraz organizacji akcji edukacyjnej z okazji dnia Czystego Powietrza.

Gmina Miasto Pruszków nieustannie zachęca mieszkańców do dbania o powietrze, którym oddychają.

Z uwagi na konieczność dotarcia do różnych grup odbiorców, wykorzystano zróżnicowane narzędzia. Dla najmłodszych pruszkowian przygotowano bajkę „Żbik Pruszek i dzielny maluszek”, młodzieży zaproponowano komiks „Dobry Klimat dla Pruszkowa”, a z myślą głównie o dorosłych opracowano broszurę informacyjną „Pruszków walczy o czyste powietrze”.

„Żbik Pruszek i dzielny maluszek” – w bajce opisano przygody żbika, który, zaniepokojony zanieczyszczeniem powietrza w mieście, zdecydował się wyskoczyć z herbu Pruszkowa, aby wraz z chłopcem o imieniu Krzyś rozprawić się ze spalaniem odpadów i kiepskiego węgla w domowych piecach. W tym celu bohaterowie odwiedzają mieszkańców kamienicy i uświadamiają im, jak ogrzewać mieszkania i nie szkodzić środowisku.

Bajka

Komiks „Dobry Klimat dla Pruszkowa” opowiada o dokonaniach profesora Klimata, który na co dzień monitoruje stan powietrza w Pruszkowie, a pewnego dnia spotyka Bartka wraz z koleżanką. Dzieci  w trakcie spaceru z psem napotykają chmurę trującego dymu. Profesor Klimat wyjaśnia, że to niska emisja spowodowana przez rodzinę Smogowskich, którzy nie zważają na to, czym palą w piecu,  a w dodatku są tak sprytni, że trudno ich przyłapać na gorącym uczynku. Bohaterowie postanawiają więc połączyć siły, aby powstrzymać Smogowskich przed dalszym zanieczyszczaniem powietrza.

Komiks

Broszura „Pruszków walczy o czyste powietrze” zawiera zbiór najważniejszych informacji na temat źródeł, skutków oraz sposobów zwalczania niskiej emisji. Dzięki temu publikacja stanowi kompendium podręcznej wiedzy, przedstawionej w bardzo przystępny sposób, oparty na wykorzystaniu oddziałujących na wyobraźnię infografik, popartych skondensowaną treścią. W broszurze nie zabrakło też wskazówek dotyczących monitorowania jakości powietrza w Pruszkowie czy możliwości zdobycia dofinasowania na zmianę systemu grzewczego lub na termomodernizację budynku.

Broszura

Animacja przybliżająca temat niskiej emisji  w nawiązaniu do bajki Żbik Pruszek i Dzielny Maluszek, w sposób przystępny dla wszystkich grup wiekowych przekazuje informację o źródłach i formach zanieczyszczeń powietrza, przedstawia działania w zakresie zwalczania niskiej  emisji z informacją o możliwościach dofinansowania wymiany źródeł ogrzewania i termomodernizacji.

Spot

Przeprowadzona kampania miała za zadanie przede wszystkim zmianę zachowań społeczeństwa na zdecydowanie bardziej prozdrowotne i proekologiczne, aktywizację Mieszkańców Pruszkowa oraz wzrost zainteresowania i poparcie dla działań naprawczych w zakresie ochrony powietrza.

Liczymy na dalszą współpracę i zaangażowanie Mieszkańców Pruszkowa w działania na rzecz ochrony powietrza w naszym Mieście.

Artykuł Podsumowanie kampanii informacyjno – edukacyjnej z 2019 pochodzi z serwisu Pruszków.



Podsumowanie kampanii informacyjno – edukacyjnej z 2019
Aktualności Pruszkowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *